вторник, 28 юни 2011 г.

Forbes България, брой 4

Новият брой на българския Forbes е вече на пазара. В него ще намерите истории за:
  • Царя на сделките Младен Мутафчийски, който постоянно влиза в нови пазари - първо беше оръжеен търговец, след това чрез масовата приватизация влезе в много други бизнеси, от 2004 г. е хотелиер, за кратко беше издател, напоследък инвестира в станции за метан, а в момента работи по проекти за голф игрище край Слънчев бряг, бизнес със стволови клетки и създаване на хотел с казино в Сан Марино
  • Българския туризъм (специална тема на броя), както и интервю със зам.-министърът отговарящ за туризма Иво Маринов
  • Доналд Тръмп, който не е доволен от оценките на Forbes за него
  • Топ 100 на знаменитостите в света, включително за Гуинет Полтроу, Бон Джоуви, Бруно Марс, (който пее "I wanna be on the cover of Forbes Magazine", но все още не е на корицата), Бетани Франкел
  • Раждането на svejo.net
  • Един австриец който прави кебапчета в България
  • Христо Бобчев - чиракът, който стана виден индустриалец
  • Узряването на волейболиста Матей Казийски
  • Неразбраният Теди Москов
В броя можете да прочете още:
  • Кои са най-големите дарители на планетата
  • Как изглежда икономиката на България в числа и графики
  • Една прекрасна идея на макроикономиста Георги Ганев за решаване на казуса АЕЦ "Белене"
  • Трите сценария за Гърция според Георги Ангелов
  • Откровено интервю с министър Сергей Игнатов за неговата стратегия за реформи в образованието и науката 
  • 10 начина да победите инфлацията
  • Най-високо платените футболисти
  • Знаменитостите в числа

Един добре познат клоун

    Снимка: Flickr, danirubioperez

Веригата заведения за бързо хранене McDonald’s има най-ефективния бранд в света, показват резултатите от индекса Effie Effectiveness Index, който измерва ефективността и влиянието на големите търговски марки. Символът на компанията – клоунът Роналд Макдоналд, и корпоративното лого на веригата получават най-висока оценка според методологията на Effie, която се базира на едноименните награди, раздавани всяка година за ефективност в рекламата по цял свят, включително и България.

“Въпреки гигантската промяна в медийното пространство, задвижена главно от технологиите, някои неща никога не се променят. Това са нуждата от обстоен анализ на даден бизнес, значимостта на човешката проницателност и способността на големите идеи да размърдат хората”, казва пред Forbes Карл Джонсън, член на борда на Effie Worldwide.

Козметичната компания P&G (Procter & Gamble) е най-ефективният рекламодател. Рекламната агенция Omnicom е избрана за най-ефективната компания в рекламния бранш, а BBDO  (дъщерна компания на Omnicom) за най-ефективната рекламна агенция.

“Тези брандове се класират високо, защото знаят как ефективно да поддържат връзките с целевия си пазар” – казва президентът на Effie Worldwide, Мери Лий Кейн.

Други ефективни световни рекламодатели са Unilever, Kraft, Nestle, Coca-Cola, a сред финалистите за най-ефективен бранд се нареждат Pepsi, Coca-Cola, Chevrolet и Vodafone.

В класирането намират място и български компании. На 90-то място се нарежда мобилният оператор Globul, управляван от гръцката телекомуникационна група ОТЕ. Globul дели деветдесетата позиция с още няколко компании, които имат еднакъв брой точки в класирането. Сред тях е и унгарската банкова група OTP, собственик на Банка ДСК.

четвъртък, 23 юни 2011 г.

Джей-Зи и Бионсе: брак или бизнес?

    Снимка: Flickr, bennowich

Журналистите във Forbes са доооста яки. Зак О'мали Грийнбърг например пише статиите ни за музика, а през май издаде актуалната биография на рапъра Джей-Зи - Empire State of Mind. За блога ни той щрихира перфектния баланс между бизнес и любов в брака на звездната двойка - Джей-Зи и Бионсе.

В началото на 2008 Бионсе заминава за Маями. Следобед тя се среща с продуцента Джеймс "Джим Джонсин" Шефър, а вечерта трябва да присъства на концерта на Джей-Зи, който предстои там. Чувайки мелодия, измислена от Джонсин, която в последствие се превръща в хита й Sweet Dreams, те решава веднага да я разработи още там на място. Джонсин казва: "Направо се побърка по тази песен...Настоя веднага да влезе в студиото и да запише вокалите на момента. Дори закъсня за концерта."  

Тази случка е един от многото примери как Бионсе успява да жонглира с работата и връзката си. Същото се отнася и за Джей-Зи - през първите години от брака си с Бионсе той записва единадесетия си солоалбум, прави световно турне в повече от 50 града и подписва 10-годишен договор за 150 млн. долара с организаторите на концерти Live Nation.

Джонсин нарича двамата изпълнители "президента и първата дама на музикалната индустрия." Техните кариери процъфтяват заедно, а феновете на единия неизбежно стават и почитатели на другия. Съюзът между двамата има и своята финансова страна. Двамата никога не са пускали продукт заедно, но всяка комерсиална поява на единия означава, че има одобрение и от другия. Ако Бионсе се появи в някое телевизионно шоу и пие Pepsi, то някак си ще се разбере, че и Джей-Зи харесва напитката. "Нещо като едно плюс едно е равно на десет" , както казва рекламният специалист по медийно планиране Раян Шинман.

В песента Upgrade U с Джей-зи от 2006 Бионсе казва, че тя ще му помогне в бизнеса: "I'ma help you build your account". И действително дори да не е винаги физически с него при важни сделки, мнението й и подкрепата й винаги са важни за Джей-зи. През 2004, след като връзката на звездите стана публично достояние, рапърът придоби акции в Carol's Daughter- компания, произвеждаща продукти за грижа за коса и кожа, чиито клиенти са главно млади жени. Тази успешна за Джей-Зи инвестиция може би нямаше да се осъществи без влиянието на певицата.

В крайна сметка бракът на Джей-Зи и Бионсе бизнес ли е или любов? Отговорът е: и двете.


Апропо, знаменитости и бизнес. Другата седмица излиза новият ни брой. В него ще прочетете кои са най-печелившите звезди в света.

понеделник, 20 юни 2011 г.

Неразбраният гений

В своя четвърти брой на българския пазар, Forbes представя Теди Москов, неразбраният гений на театралната режисура.



Дълги години Москов работи по прост модел: прави постановки в Германия и после, по собствените си думи, живее две години със спечелените пари. В Хамбург Москов поставя в театър "Thalia". Директор там тогава е Улрих Куон, който днес води "Deutsches Theater" в Берлин. Forbes помоли Куон за неговото мнение за Москов. Ето какво ни написа той:
"Теди Москов идва от кукления театър. Затова и при него актьорите играят като кукли за възрастни. Тичането, боят, виковете се превръщат в песни и танци. И всичко е символ на нещо. "Психологичният театър" не е достатъчен за Теди, той просто не му е достатъчно фантастичен. Той винаги търси "превода". За този превод цитира всичко: клоунадата, цирка, пантомимата, киното - и, с най-голямо удоволствие - Монти Пайтън. Най-важна обаче е музиката. Всичко трябва да се случва в ритъм и мелодия - независимо дали ще е любовна сцена или смърт. И всичко трябва да е бързо. Защото, или поне на мен така ми се струва, най-лошото нещо за Теди Москов е скуката". 
Как Forbes видя Москов ще прочетете в новия ни брой, който ще е на пазара скоро. (Тези дни ще ви ъпдейтнем за точна дата.)

вторник, 7 юни 2011 г.

Първа цигулка

В новия си брой Forbes представи Васко Василев - любимец на Людмила Живкова, виртуозен музикант и концерт-майстор на Кралската опера в Лондон. Докато си говорехме за бизнес нюха му, изскочи и една супер интересна история (всъщност излязоха купища интересни истории; за да ги прочетете просто скочете да си купите броя). 
Та, оказа се, че Василев е инвестирал 300 хиляди долара в цигулката си. Други български цигулари, "щастливци" по неговите думи, са получили две цигулки - "Страдивариус" и "Гуарнери" (моментна стойност - 7 до 10 млн. долара всяка), които държавата купува по времето на Людмила Живкова. Виртуозите Минчо Минчев и Стойка Миланова и до днес свирят на тези инструменти, въпреки че според Василев те са нещо като държавна собственост. "Дали не е по-добре тези цигулки да се предоставят за определено време на най-заслужилите млади цигулари на България" попита Василев. Forbes мисли, че въпросът му е напълно логичен.